Iris دوربین مداربسته چیست ؟

Iris دوربین مداربسته یکی از مهمترین اجزای دوربین است. مکانیزم آیریس در دوربین همانند باز و بسته شدن عنبیه چشم انسان است تا میزان نور دریافتی را مطابق شدت منبع نور تنظیم نماید. در ادامه انواع آیریس و مکانیزم هر یک را توضیح می دهیم.

 

انواع آیریس:

  • آیریس ثابت ( Fixed Iris)
  • آیریس دستی ( Manual Iris)
  • آیریس اتوماتیک ( Auto Iris)
  • P-Iris

ساختار دوربین مداربسته Starlight

دوربین های معمولی در ساختار خود دارای لایه wiring می باشند اما دوربین‌های استارلایت به گونه ای طراحی شده است که این لایه به طور کلی حذف شده است. بنابراین در دوربینهای استارلایت نور بیشتر و با زاویه شکست کمتر به سطح سنسور می‌رسد.

همچنین در دوربین مداربسته استارلایت، درجه دیافراگم بالاتر از f/2.0 است. این ویژگی باعث می شود تیرگی های کنار تصویر و روشنی وسط تصویر به حد نرمال برسد.

آیریس ثابت

در آیریس ثابت، شدت نور وارد شده به دوربین و چیپ ست همیشه ثابت خواهد بود. این به این معناست که آیریس ثابت هیچ کنترلی بر روی میزان نور ورودی به دوربین را ندارد. تنظیمات این توسط خود کارخان سازنده صورت می گیرد. معمولا بخاطر سرعت پایین F-Stop که دارد همیشه باز است. معمولا این نوع آیریس بیشتر در دوربین های کوچک مثل مینی دام ها استفاده می شود.

بنابراین از این دوربین ها بیشتر برای موقعیت هایی استفاده می شود که شدت نور ثابتی در طول شبانه روز دارند. به عنوان مثال محیط داخلی تجاری، مسکونی، ادارات که همواره شدت نور در آنها ثابت است.

رابطه بین روزنه، F-Stop  و عمق میدان

  • F-Stop زیاد = عمق میدان زیاد = نور کمتری لازم
  • F-Stop کم = عمق میدان کم = نور بیشتری لازم

آیریس دستی

در آیریس دستی امکان تنظیم دریچه آیریس آن هم به صورت دستی وجود دارد. بنابراین کاربر می تواند به صورت دستی هنگام نصب با توجه به شدت نور محیط دریچه آیریس لنز دوربین را تنظیم کند. بنابراین کیفیت تصویر دوربین مناسب خواهد شد.

اما چنانچه شدت نور در طول شبانه روز تغییر کیفیت تصویر کم خواهد شد. بنابراین نیاز است که هر مرتبه که شدت نور تغییر می کند، Iris را نیز تنظیم کرد. از سوی دیگر تنظیمات پیاپی آیریس دوربین باعث کاهش عمر مفید دوربین مداربسته خواهد شد و دوربین دچار اختلال می شود.

 

آیریس اتوماتیک

در این مدل از آیریس که بر روی لنز قرار دارد امکان تنظیم نور به صورت اتوماتیک وجود دارد. به این ترتیب دریچه آیریس با تغییر شدت نور به صورت خودکار باز و بسته می شود تا میزان شدت نور ورودی را کنترل کند. به این ترتیب کیفیت تصویر در آیریس اتوماتیک بسیار بهتر از حالت های قبلی است. البته این مدل از آیریس دستی و ثابت کمی گران تر است.

آیریس اتوماتیک البته دارای یک نقطه ضعف می باشد. این هم آن است که وقتی دریچه دوربین مداربسته بیش از حد باز یا بسته می شود؛ امکان دارد که زاویه دید و فوکوس دوربین به صورت جزئی تغییر کند.

P-Iris

P-Iris مدل پیشرفته تر آیریس خودکار است. کنترل دریچه آیریس در این نوع با توجه به شدت نور محیط و توسط یک موتور الکتریکی بسیار دقیق انجام می شود. بنابراین معایبی که در آیریس اتوماتیک وجود دارد در پی آیریس وجود نخواهد داشت. دوربین های مداربسته ای که مجهز به این نوع آیریس هستند قیمت بالاتری نسبت به سایر مدل ها دارند. بنابراین بهتر است از این دوربین ها فقط برای موقعیت هایی که حساس است استفاده شود.

کاربری انواع آیریس دوربین مداربسته

حال که با عملکرد انواع آیریس در دوربین مداربسته آشنا شدید، نوع کاربری هریک را توضیح می دهیم تا متناسب با نیازتان خرید کنید:

  • اگر قصد دارید دوربین مداربسته را در یک محیط اداری نصب کنید و تنها ساعات اداری را نظارت داشته باشید، آیریس دستی و ثابت مناسب تر می باشد. لذا هم کیفیت تصویر مناسبی دارد و نیاز شما را مرتفع می کند و هم نسبت به سایر مدل ها ارزان تر می باشد.
  • اگر قصد دوربین مداربسته در محیط های بیرونی و یا پارکینگ را دارید بهتر است از آیریس اتوماتیک استفاده کنید. با توجه به تغییر شدت نور در این محیط ها آیریس خودکار بهتر جواب خواهد داد.
  • در صورتی که موقعیت های بسیار حساسی دارنید مثل صندوق مغازه یا فروشگاه، طلا فروشی ها، بانک ها و دیگر مراکز حساس و مهم حتما از پی آیریس استفاده کنید. در این مدل تصاویر دوربین دارای کیفیت بسیار خوبی می باشد و جزئیات به خوبی در آن مشخص است.
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها