تهران،بلوار،کشاورز،خیابان نادری پلاک 2

دوربین کنترل سرعت چگونه کار می کند؟

دوربین کنترل سرعت چگونه کار می کند؟

دوربین کنترل سرعت چگونه کار می کند؟

تخلفات مختلفی نظیر تخلف سرعت لحظه ای خودرو ها، تخلف سرعت میانگین، تخلف عبور از چراغ قرمز، تخلف پارک در محل غیر مجاز، تخلف سبقت غیر مجاز و … وجود دارند، که به منظور ثبت هر تخلف سامانه استاندارد برای آن می بایست نصب گردد. دوربینهای ثبت تخلف به عنوان مثال سامانه ای که تنها سرعت لحظه ای را ثبت می نماید، می بایست بتواند با خطای حداکثر ۲% در تمامی شرایط جوی و تا سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت را ثبت، عکس برداری و یا فیلم برداری نماید. در حالی که به منظور ثبت سرعت میانگین این مسئله متفاوت می باشد. لذا در این مقاله قصد داریم راجع به عملکرد دوربین کنترل سرعت و انواع آن صحبت کنیم.

آنچه خواهید خواند:

  • دوربین کنترل سرعت از چه فاصله ای عمل می کند؟
  • دوربین کنترل سرعت در شب
  • انواع دوربین های ثبت سرعت و کنترل سرعت
  • انواع دوربین های سرعت سنج
  • دوربین کنترل سرعت چه چیزهایی را ثبت می کند
  • آیا تغییر لاین می تواند از ثبت جریمه جلوگیری کند؟

دوربین کنترل سرعت از چه فاصله ای عمل می کند ؟

در حالی که بسیاری از رانندگان سعی می کنند به محض رسیدن به دوربین های ثبت سرعت ترمز بگیرند و سرعت خویش را کاهش دهند. دوربین کنترل سرعت از فاصله 75 متری تا فاصله 25 کیلومتری را تحت نظر دارد. بنابراین در این فواصل سرعت خودروها را کنترل می کند.

نحوه عملکرد دوربین مداربسته

به طور کلی دوربین های کنترل سرعت ترکیبی از یک فرستنده و یک گیرنده رادیویی هستند. بخش فرستنده در این دوربین ها با ایجاد نوسان در جریان الکتریکی باعث افزایش و کاهش ولتاژ جریان در یک فرکانس مشخص می‌ شود. با به نوسان در آمدن جریان الکتریکی، انرژی به شکل موج الکترومغناطیسی در هوا پیش می رود.

 معمولا فرستنده ها از یک تقویت کننده برای افزایش شدت انرژی الکترومغناطیسی و همچنین یک آنتن برای انتشار امواج در هوا استفاده می کنند. آنچه در گیرنده رادیویی رخ می‌ دهد، دقیقا بر عکس چیزی است که در فرستنده ایجاد می شود. یعنی امواج الکترومغناطیسی توسط یک آنتن جمع آوری و سپس به جریان الکتریکی تبدیل می ‌شوند.

دوربین های کنترل سرعت با استفاده از تکنولوژی اتوماتیک تشخیص پلاک یا همان ANRP، شماره پلاک خودرو هایی را که سرعتی بالاتر از حد مجاز دارند، ثبت می کنند. گرچه با شناسایی محل استقرار دوربین های کنترل سرعت ثابت، بسیاری از رانندگان با نزدیک شدن به این دوربین ها از سرعت خود می کاهند اما حتی با این ترفند هم نمی توانند فاصله ای را که سریع تر از حد مجاز بین مسیر دو دوربین ثبت سرعت در جاده طی شده است، جبران کنند.

 استفاده از دوربین های کنترل سرعت منجر به رانندگی راحت تر و ایمن تر می شود، زیرا رانندگان به سرعت خود در طی مسیر با در نظر گرفتن دوربین های کنترل سرعت توجه می کنند.

دوربین های کنترل سرعت در شب

دوربین کنترل سرعت در شب و در روز و در هر شرایط جوی با خطای حداکثر ۲ درصد و تا سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت را ثبت، عکس‌برداری و فیلم‌برداری می کند. این دوربین ها ضمن اینکه وظیفه پلیس کنترل نامحسوس را انجام می ‌دهند، وضعیت ترافیکی شهر را در شب و در روز به‌صورت زنده به مراکز کنترل ترافیک انتقال می ‌دهند.
اساسا دوربین های کنترل سرعت در شب خاموش نمی شوند. به تعبیر دیگر دوربین های کنترل سرعت این قابلیت را دارند که در شب نیز پلاک خودرو و سرعت خودرو را تشخیص دهند. البته جریمه مربوطه را نیز ثبت می کنند.

 

انواع دوربین های ثبت تخلف رانندگی و کنترل سرعت

1- مدل رهگیری لیزری:

از آنجایی که در کار سامانه رهگیری راداری به دلیل وجود انواع مختلف امواج رادیویی در سطح زمین امکان اختلال وجود دارد. سامانه های رهگیری لیزیری جایگزینی مناسب برای آن به حساب می آید. اساس کار این سیستم بر انعکاس امواج استوار است. اما در این سامانه به جای امواج رادیویی از امواج مادون قرمز استفاده می شود.

این سامانه اطلاعات هر جسم متحرک حتی یک پرنده را که در مسیرش قرار گیرد ضبط می کند و در صورت غیر مجاز بودن سرعتش، دستور عکس گرفتن را به دوربین صادر میکند.

2- سامانه رهگیری ویدئویی:

این سامانه که در نوع خود بسیار کار آمد و جالب می باشد از دو یا چند دوربین ویدوئویی متصل به هم تشکیل شده است. این دوربین ها در فواصل معین نصب شده اند. سیستم مذکور به این صورت عمل می کند که دوربین اول با خواندن پلاک تمام خودروهای عبوری، زمان عبور آنها از جلوی دوربین را به صورت موقت در حافظه خود نگه می دارد. پس از رسیدن خودرو به دوربین دوم با توجه به زمان رسیدن خودرو و فاصله بین دو دوربین که از قبل مشخص است. سرعت خودرو محاسبه میگردد(سرعت=مسافت/زمان). در صورت غیر مجاز بودن سرعت، دوربین دوم دستور گرفتن عکس را صادر می کند.

فاصله بین دو دوربین می تواند با توجه به شرایط از ۲۰۰ متر تا چند کیلومتر تغییر نماید. با استفاده از این سامانه ترفند کاستن سرعت قبل از رسیدن به دوربین و افزایش دوباره آن بعد از رد شدن بی اثر می ماند. چرا که این سامانه قادر به تعیین سرعت متوسط خودرو در طول مسیر است. از کاربردهای دیگر این سیستم ذخیره تصاویر در محدوده دید دوربین را می توان نام برد که با باز بینی دوباره آنها می توان انواع تخلفاتی چون سبقت غیر مجاز،رعایت نکردن فاصله مجاز، انجام مانورهای خطرناک و حتی تغییر سرعت را تشخیص داد.

 

انواع دوربین های سرعت سنج

1- استقراری: در محل به صورت ثابت نصب می شوند

دوربین‌ کنترل سرعت استقراری با حسگر راداری به صورت گسترده در کشورهای صنعتی برای سنجش سرعت خودروها استفاده می شوند. مبنای کار این نوع دوربین بر اساس پدیده دوپلر است. زمانی که یک خودرو در محدوده امواج رادار سرعت سنج قرار می‌ گیرد، اگر به دوربین نزدیک شود، فرکانس امواج برگشتی تشدید می ‌شود. اگر هم از آن دور شود، فرکانس امواج برگشتی کم می شود.

دوربین راداری با استفاده از پدیده دوپلر با دقت بسیار بالا سرعت خودروها را تعیین می ‌کند. سرعت سنجهای استقراری با سه تکنولوژی راداری، لوپ و لیزر استفاده می‌ شوند.

2- خودرویی: درون خودرو های پلیس نصب میشوند

سرعت سنج‌های خودرویی در خودروهای پلیس به کار می رود و برای تشخیص سرعت خودروهای جلویی به کار می ‌روند. دوربین‌های متداول خودرویی از نوع راداری هستند. سرعت سنج‌های راداری برای مسیرهای خلوت و جاده ها استفاده می شوند.

3- دستی:توسط پلیس با سه پایه در کنار جاده ها مستقر می شوند:

دوربین های کنترل سرعت دستی در دو مدل لیزری و راداری موجود هستند. استفاده از سرعت سنج‌های دستی لیزری، به تمرکز و دقت خاصی نیاز دارد. استفاده از سرعت سنج‌های لیزری در کنار بزرگراه‌ها برای اپراتورها بسیار خطرآفرین است و از این رو باید با این موضوع کاملا محتاطانه برخورد شود.

عملکرد دوربین کنترل سرعت در شب در دوربین‌های سرعت سنج دستی کامل و با کیفیت نیست. دوربین های کنترل سرعت دستی راداری معمولا برای کنترل سرعت خودروها در مسیرهای کم تردد مانند بزرگراه ها و جاده های بیابانی استفاده می‌شوند.

دوربین کنترل سرعت چه چیز هایی را ثبت می کند؟

  • تاریخ ثبت تخلف
  • زمان ثبت تخلف
  • جزئیات مکانی که دوربین تخلف را ثبت کرده است
  • مسیر حرکتی خودرو در زمان تخلف
  • سرعت خودروی متخلف
  • محدودیت سرعت در جاده ای که تخلف ثبت شده است
  • لاینی که خودرو در حال حرکت بوده است
 

آیا تغییر لاین در جاده می تواند از ثبت جریمه جلوگیری کند؟

این موضوع که می توان با سرعت بالا و تغییر لاین در جاده دوربین کنترل سرعت را گیج کرد، محال است. (قابل توجه خیلی از راننده ها). دوربین های ثبت سرعت اولیه در این موضوع گیج می شدند و قادر به شناسایی نبودند. اما حال سیستم ها می توانند داده های ANRP را ترکیب نموده و تمامی خطوط را ردیابی نمایند.

در عین حال تغییر لاین در طول جاده می تواند موجب بروز سوانح رانندگی شود. همچنین، خودروهایی که سرعت مجاز را رد کرده اند، حتی اگر بین خودروهای دیگر باشند و یا نزدیک خودرو های دیگر باشند، توسط دوربین ثبت می شوند.

1 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها