مگاپیکسل چیست و بهترین کیفیت دوربین مداربسته

مگاپیکسل این عبارت را بارها و بارها شنیده اید اما مگاپیکسل چیست و چه مفهومی را در دوربین بیان می کند. در زمان خرید تلویزیون، دوربین عکاسی، دوربین مداربسته و…. در بیشتر اوقات به این نتیجه رسیده اید که دستگاه انتخابی شما هر چه مگاپیکسل بیشتری داشته باشد بهتر است. در همین ابتدای مطلب باید بگویم خیر، لزوماً بالا بودن مگاپیکسل یک دیوایس یا دستگاه، به منزله بهتر بودن آن نیست. البته این موضوع با قیمت آن دستگاه ارتباط مستقیمی دارد. در واقع با بالا رفتن عدد مربوط به مگا پیکسل قیمت دستگاه نیز بالا می رود. اما مگاپیکسل چیست به چه اشاره دارد و عدد آن مبین چه ویژگی در دستگاه های مختل از جمله دوربین مداربسته است. در این مطلب سعی داریم به این موضوع بیشتر بپردازیم.

مگاپیکسل چیست

عکس های دیجیتال از تعدادی پیکسل تشکیل شده اند. هر پیکسل را مربعی تصور کنید که تنها دارای یک رنگ مشخص است. با در کنار هم قرار دادن این مربع ها تصویر ایجاد می شود. این مربع کوچکترین جزء تصویر محسوب می شود. طول و عرض تصویر را در نظر بگیرید با ضرب تعداد پیکسل های طول در تعداد پیکسل های عرض شما می توانید به تعداد پیکسل کل تصویر برسید. یک مگاپیکسل تعداد یک میلیون پیکسل را نشان می دهد.

معنی مگاپیکسل در دوربین

مگا پیکسل یک دوربین چگونه محاسبه می شود؟ سنسورهای دوربین تعیین کننده تعداد پیکسل هستند. اگر سنسور دوربینی از 1000 پیکسل در 1000 پیکسل تشکیل شده باشد، این سنسور یک میلیون پیکسل یا یک مگا پیکسل است. دوربین های با کیفیت FHD سنسور 1080 در 1920 پیکسل دارند. چنین سنسوری تصویری به اندازه 2 مگاپیکسل ارائه می دهد. کیفیت تصویر دوربین مداربسته یا رزولوشن از جمله ویژگی دوربین مداربسته است. کیفیت تصویر بر مبنای مگاپیکسل تعریف می شود. به این ترتیب هر چه تعداد پیکسل های تشکیل دهنده تصویر بیشتر باشد، جزئیات بیشتری در تصویر دیده می شود. نمایش کیفیت یا رزولوشن تصویر دوربین مداربسته به صورت یک عدد در کنار MP است.

همان طور که اشاره شد کیفیت تصویر در تصاویر با تعدادپیکسل های بیشتر بالاتر است. اما تعداد پیکسل یکی از آیتم های موثر در کیفیت تصویر است و نه تنها عامل موثر. همچنین تغییر کیفیت در تعداد پیکسل های بالاتر کمتر احساس می شود به عنوان مثال کیفیت تصویر 1 مگا پیکسل با تصویر 2 مگاپیکسل بسیار محسوس است. در مقابل بین یک تصویر 5 مگاپیکسلی و 6 مگاپیکسلی تفاوت چندانی قابل مشاهده نیست با وجود اینکه تصویر 5MP یک میلیون پیکسل بیشتر از تصویر 6MP دارد. در این حالت گفته می شود شیب تاثیر گذاری کم شده است.

واژه پیکسل چیست؟

واژه پیکسل یا Pixel در سال های مختلف توسط افراد به کلمات گوناگونی نسبت داده شد. البته در تمامی آنها موضوع اصلی به صورت واحد بود و همگی به تصویر و جزئی از آن اشاره داشتند. سال 1932 در سر تیتر مجله Variety  واژه Pix به عنوان مخفف کلمه Pictures مورد استفاده قرار گرفت. به همین دلیل برخی واژه Pixel را متشکل از Pix و el  دانستند. بر همین اساس Pix همان Pictures است و el  به  Element اشاره دارد. همچنین در سال 1972 برخی Pixel را به عنوان Picture cell شرح دادند Cell به معنی سلول و واحد کوچکی از تصویر . با این وجود افرادی نیز Pixels را به صورت مخفف شده PX و واحد اندازه گیری در گرافیک و طراحی مورد استفاده قرار دادند.

 جدول مگاپیکسل و تعداد پیکسل های تصویر

 

رزولوشن HD به چه معناست

انواع متفاوتی از استاندارد HD وجود دارد و HD استاندارد ثابتی از رزولوشن محسوب نمی شود. مهمترین این استاندارها عبارتند از:

  • 720p:  رزولوشنی تا 1280×720 پیکسل را ایجاد می کند. (حدود 1مگا پیکسل)
  • 1080p:  رزولوشنی تا 1920×1080 پیکسل را ایجاد می کند. (2 مگا پیکسل)
  • 1440p: رزولوشن تا 2560×1440 پیکسل را ایجاد می کند. (3.6 مگا پیکسل)

حالت های 1080P و بالاتر را از آن را اغلب با نام Full HD می شناسند. در بیشتر اوقات صحبت از دوربین های مداربسته HD به دوربین های 1مگا پیکسلی اشاره دارد.

تفاوت دوربین IP با HD

نسل جدید دوربین های مداربسته آنالوگ با فناوری HD توانسته است جایگاه خوبی را برای خود پیدا کند. این محبوبیت بخاطر وضوح تصویر بالا در کنار مقرون به صرفه بودن ایجاد شده است. دوربین های HD در واقع نسل جدید دوربین های آنالوگ هستند که در بستر کابل کواکسیال نصب می شوند. روند ذخیره تصاویر و فیلم های دوربین مداربسته از طریق دستگاه DVR انجام می شود. دوربین های IP یا همان تحت شبکه دوربین هایی هستند که به لحاظ کیفیت، تصاویر از وضوح بالایی برخوردار هستند. بستر نصب و راه اندازی آنها از طریق کابل شبکه فراهم می شود. اطلاعات در چنین سیستمی در دستگاه NVR ضبط می شود. البته وضوح تصویر در دوربین های آنالوگ HD به صورت چشمگیری ارتقاء یافته و به مرحله رقابت با دوربین های IP رسیده است.

تفاوت SD با مگاپیکسل در دوربین مداربسته چیست

رزولوشن تصاویر در دوربین های مداربسته آنالوگ با خطوط افقی TV یا TVL اندازه گیری می شد. دوربین مداربسته آنالوگ با وضوح بالا تصویری با رزولوشن 540 تا 600 TVL ارائه می دهد. در حالی که در دوربین های مداربسته مگاپیکسل عملکرد براساس تعداد پیکسل است نه رزولوشن. پیکسل در تمام حسگر های تصویر  CCD و CMOS قرار دارد. هر چه تعداد آن بیشتر، تراکم پیکسلی سنسور نیز بیشتر می شود.

دوربین مداربسته SD معمولی حدود 400 هزار پیکسل وضوح تصویر دارد. این در حالیست که دوربین های مگاپیکسلی حداقل یک میلیون پیکسل را در تصویر دارا هستند. زوم در تصاویر با تراکم پیکسل پایین، به کیفیت تصویر آسیب می زند. بسیاری از جزئیات به این ترتیب از بین خواهد رفت. گر چه دوربین های آنالوگ قدیمی به نوعی از رده خارج شده اند و دیگر محبوبیتی ندارند.

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها